Uralni az időt…

Ki lehet sikeres? Aki megtanulja uralni az időt! Mindenkinek 24 órája van, csak vannak olyanok, akik tudják hogy osszák be, mire fókuszáljanak, hogy szervezzék azt a 24 órát, hogy a valóban fontos, előre vivő feladatokkal foglalkozzanak. 

Mielőtt belevágunk az én történetembe, én mit hogy csinálok, érdemes egy gyors “auditot” végezni, egy felülvizsgálatot, magadba nézni és átgondolni hogy tényleg mindig a legfontosabb dolgokkal foglalkozol-e? Hatékonyan koncentrálsz a feladataidra? Egyáltalán felállítasz prioritást a teendőid között? Tudsz NEM-et mondani olyan dolgokra, amik nem visznek előre?

Ha csak egy kérdésre is adtál nemleges választ, akkor ez a blogcikk éppen neked szól. Segíteni fog abban, hogy kicsit más szemszögből lásd az időgazdálkodásodat, ad egy új nézőpontot aminek a segítségével újra tudod tervezni a napjaidat.

Folyton tervezünk és újratervezünk. Ez a mostani időszak is épp ilyen. Már megint van aki “bezárkózva” folytatja a mindennapjait. Ami még egyfajta nehezítés, épp ezért még sokkal fontosabb, hogy megtanuljunk az idővel jól bánni, jóba lenni vele.

A tavaszi nagy “leállás” minden volt, csak nem egyszerű. Sem szülőként, sem gyerekként és dolgozóként végképp nem. Megtalálni az egyensúlyt, mindenhova odatenni magad, teljesíteni mindenhol egyaránt jól, embert próbáló volt. Volt akinek könnyebb dolga volt, talán meg sem érezte, de volt akinek ez maga volt a rémálom. Nekem sem ment egyszerűen. A három gyermekem itthon tanult, a két nagy visszahúzodott a szobájába, a legkisebb a férjemmel a konyhában tanultak, dolgoztak felváltva én pedig a dolgozóvá avanzsált gyerekszobából próbáltam hatékonyan tenni a feladataimat, tartani a határidpket, közben megfőzni az ebédet, figyelni a gyerekekre hogy csinálják-e a feladatokat és a legkisebbet csitítani, hogy ne sírjon, hogy az informatika tanárnő nem találja a beadott anyagot a teams-ben, én tudom hogy megcsinálta, hiszen együtt töltöttük fel. Működtem mint pedadógus, dolgozó nő, feleség, anya, épp melyik sapkámat húztam fel. Lehet ezt mindet hatékonyan, jó kedvűen, megfelelő motiváltsággal űzni? Akinek ez sikerült, annak le a kalappal. Én nagyon sokat tanultam ebből, tapasztaltam és legfőképp próbáltam változtatni az időszervezési szokásaimat, hogy a “hatékonyságot” mint olyat elérjem. Sok változást eszközöltem, amivel sokkal elviselhetőbb lett a helyzet, de ez nem ment egyik napról a másikra:

hajnal 5 órakor keltem, hogy a reggeli “zavarásmentes” időszakot kihasználjam, amikor a gyerekek még javában aludtak hogy az aznapra beiktatott legfontosabb feladataim egy részét el tudjam végezni, főleg azokat, amikhez megfelelő koncentráció  volt szükséges

kértem a gyerekeket, ők is segítsenek be a házimunkába, ne minden egyedül az én nyakamba zuhanjon. Két tanulás között lazításképp pont tudnak valamit segíteni

– hétvégén megterveztük a jövő heti menüt, hozzá a bevásárlást, és amikor tehettem, már este megfőztem előre, hogy másnap csak melegíteni kelljen 

– próbáltam csoportosítani a feladataimat és az egyfajta dolgokat tömbösítve, egy szuszra oldottam meg

– az előttem tornyosuló megoldandó feladatokat és annak a súlyát szinte egyszerre éreztem magamon és ez teljesen lebénított, így próbáltam ezeket a kősziklákat mint sok kis kavicsot elképzelni és egy kavicsot megmozdítani és arrébb tenni, sokkal könnyebb volt mint az egész sziklát, ezt vizualizáltam

– próbáltam minden nap mozogni, mert a sport mint ismeretes stresszoldó hatású. Amikor a reggelembe iktattam be akár csak egy 20 perces testedzést, sokkal energikusabban indult a napom

– a legfontosabb azonban a pozitív hozzáállás volt a dolgokhoz, nem hagytam magam lehúzni a negatív hírek hallatán, igyekeztünk a jó kedélyünket megtartani, nevettünk nagyokat, a barátokkal messengeren keresztül ún.” videóivást” tartottunk, a  gyerekkel társasoztunk és óriási könnyedség volt a kert, hogy kimehettünk, kertészkedtünk, levegőn voltunk

Hogyan tudsz te is hatékonyabb lenni?

Három könyvet szeretnék neked ajánlani és megmutatni belőlük a legfontosabb, leghasznosabb, legelgondolkodtatóbb részleteket, legalábbis ami nekem segített.

Az egyik kedvencem Gary Keller, Jay Papasan tollából az “Egyetlen dolog” c. könyv. Eleinte hitetlenkedve forgattam, mekkora hülyeség az egyetlen legfontosabb dolog, hát amikor tele van a határidőnaplóm, már hogy lehetne csak egy fontos… A könyv abban segít, hogy ezt a hozzáállást, látásmódot teljesen lerombolja és felépítsen egy olyan új gondolatot, ami merőben változtatja  meg az időhöz való hozzáállásodat.

Néhány gondolat amit tanultam belőle, amit érdekesnek tartok vagy amit már át is vettem belőle:

1. A kiemelkedő eredmények nem az elvégzett munka nagyságával hanem a fókuszáltságoddal van arányban. A siker nem azon múlik, hogy mennyi mindent csinálunk, hanem azon a néhány dolgon, amit jól csinálunk.

2. Dominóhatás – a sikeres emberek a mindennapi feladataikban a prioritásaik sorrendjét alakítják úgy, hogy megkeresik a legfontosabb dominót, ami majd ledönti a többit is.

3. Nem minden egyformán fontos – hiába vagyunk elfoglaltak, ha nem a fontos dolgokkal foglalkozunk. Nem mindig az a legfontosabb, ami a leghangosabban kiabál.

4. Az eredményeid nagyobb része, a munkád kisebbik részéből származik.

5. Mondj NEM-et a lényegtelen dolgokra.

6. A figyelem megosztás nem működik – hibákhoz, rossz döntésekhez vezetnek.

7. Arra koncentrálj, hogy produktív legyél, ne arra hogy sok dolgot csinálj meg.

8. Alakíts ki új szokásokat, szoktasd rá magad egy új cselekvési formára, amíg az rutinná nem válik – 66 nap alatt alakul ki egy új szokás!

9. Nincs mindig kéznél az akaraterő – az akaraterő olyan mint egy elem, reggel 100%-on feltöltve ébredünk, de a nap során fokozatosan veszítünk belőle. Minél többet használjuk az elménket, annál gyorsabban merül ez az elem. Stressz, ellenállás, döntések sorozata – ez veszi csak igazán igénybe. Ezért hasznos, ha a legfontosabb feladataidat akkor végzed, amikor az elem még fel van töltve.

10. A kis lépések iránytűje a fókuszáló kérdés: “Mi az az EGYETLEN dolog, amit most megtehetek, és aminek az elvégzésével minden más könnyebbé vagy feleslegessé válik“?

11. A legproduktívabb emberek a céljukból indulnak ki és azt használják iránytűnek. A céltudatosságuk az az irányító erő, amely meghatározzák a cselekedeteik prioritását.

12. Különíts el időtömböket és védd az idődet.

13. Különítsd el a szabadidődet és szánj időt a tervezésre is.

Időd nem lesz több, csak “hatékonyabban” fogod beosztani.

Készítettem egy videót, ha elolvastad a könyvet akkor ez egy remek összefoglaló, ha még csak tervezed, akkor viszont remélem kedvcsináló. 🙂

Te vállalnád a hajnali 5 órakor kelést?

Robin Sharma nagy sikerű könyve, a “Hajnali 5 óra klub” az egyik igazi nagy kedvenc könyvem. A módszer amit bemutat, abban segít, hogyan dolgozz hatékonyan, hogyan acélozd meg az egészségedet és hogyan őrizd meg a lelki békédet a legembertpróbálóbb időszakban is. Egy csodálatos történet két olyan emberről, akik nehéz helyzetbe kerülnek, de a milliárdos tanácsait követve végül elérik az áhított sikert.

A sikeres emberek a hajnali órákat használják ki, hogy elképesztő eredményeket érjenek el. Hogyan csinálják? Mi az a 20/20/20 elv? Ha elmondom nem olvasod el, ha elolvasod ajánld tovább a könyvet másoknak is. Vigyázat! Nem elég a könyvet egyszer elolvasni!

Azért megosztanék néhány kedvenc, sokat adó idézetet belőle:

“Aki a kiképzés közben többet izzad, az kevesebbet vérzik a háborúban.”

“A vezetői képesség lényege az, hogy megváltoztasd a világot, mégpedig ott, ahol éppen vagy.”

“Ha meg akarod kétszerezni a jövedelmedet és a befolyásodat, akkor háromszoros erőfeszítésre van szükség két fontos területen – ez a saját jellemed fejlődése és a szakmai képességeid.”

“Az emberek legsikeresebb 5 százaléka kincsnek tekinti azokat az órákat, melyeket a maradék 95% elpocsékol.”

Alig bírtam abbahagyni a kedvenc idézeteimet, de hát nem írhatom le az egész könyvet. Nem bánod meg ha elolvasod, ha mégis megbánnád, írj nekem és küldök neked egy másik könyvet.

Kényszerűségből, de jó ideig keltem korán, pontban hajnali 5-kor. A karanténban tudtam is tartani ezt az időpontot, később, amikor újra indult a munkábajárás, akkor már nem. De ami nagyon fontos, hogy nem kell feltétlen szóról szóra mindent betartani, hanem azt megnézni, hogy ezekből mi az amit te is meg tudsz csinálni, hogyan tudsz olyan, akár apró változásokat, új szokásokat bevezetni az életedbe, ami jótékony hatással lesz rád, a produktivitásodra. Télen nem olyan vicces hajnali 5kor kelni, de a nyári időszakban az valami csoda. Adj esályt magadnak és próbáld meg, szabd testre ezeket a feladatokat, lehetőségeket. Lehet hogy neked kicsit másképp, de működni fog.

Kreatív időtervező?

Több mint két éve hallottam először a Bullet Journal módszerről, ami Ryder Carroll nevéhez fűződik, és ami napjainkra egy igazi mozgalommá nőtte ki magát. Ez a naplózási módszer merőben eltér a már jól ismert határidőnapló vezetésétől. Ryder Carroll olyan rendszerező módszert talált ki magának amivel folyamatosan fókuszált  és hatékony tudott maradni. Kövesd a múltat – Rendezd a jelent – Tervezd a jövőt! Tudatos tervezés, hogy valóban a fontos dolgokra fókuszálj.

Ma már nagyon sokan készítenek ilyen tervezőt, – amit BuJo-nak is hívnak -, méghozzá igen kreatívan. A kreativitás ugyan másodlagos, mégis vannak alapvető szabályok, amik szükségesek ahhoz, hogy ne csak egy színes határidőnapló legyen, hanem egy valóban hasznos időtervező.

Az elmúlt hetekben jelent meg Tóth Cecília könyve “Kreatív időtervezés” címmel, ami egy csodálatos összefoglaló, mintagyújtemény és kapaszkodó azok számára, akik végre rendszerezni szeretnék a gondolataikat, átláthatóbbá tenni a feladataikat. Érthetően, átfogóan fogalmaz, rengeteg gyakorlati példával. Ez nem megint egy angolból való fordítás, hanem saját tapasztalaton alapuló tudásmegosztás.

Bevallom nekem második éve van saját BuJo-m, de még most is van mit fejleszteni rajta. A módszeren, hogy még hatékonyabb legyek, még áttekinthetőbben lássam a feladataimat. Úgy érzem egy “never ending story”. De én imádok tanulni, fejleszteni magamat. h akis lépésekkel is, de haladok.

Csak ajánlani tudom ezeket a könyveket, de biztosan neked is van jó pár hasznos olyan olvasmányod, amit szívesen megosztanál, nyugodtan írd ide hozzászólásban.

Amit az időtervezést illeti, a mindennapokban amit én is próbálok betartani azok az alábbiak:

1. Előre tervezek. Már a hétvégén előre megtervezem, hogy a jövő héten milyen feladatokat szükséges feltétlenül elvégezni, de rugalmasan hagyok magamnak olyan időt is, amibe ad-hoc jelleggel bele tudok nyúlni.

2. Mindig súlyozom a feladataimat. Mi a fontos, mi az EGYETLEN, mi a  TOP 3, amit feltétlenül meg akarok csinálni, és mik azok amik nem olyan fontosak, de mégis előbb-utóbb sort kell rá keríteni. Ha napi 100 egység feladatot szeretnék elvégezni, nem mindegy hogy a súlyosabb 50-el kezdek, vagy a súlytalan 5,10-el…

3. Mindig tervezek időt az önfejlesztésre és a sportra is.

4. Mindig a “nehezebb”, utálom feladatokkal kezdem és csak utána jöhetnek a könnyebb, rutin, kevésbé gondolkozós, megerőltető teendőim.

5. Ha vannak olyan feladatok, amiket egyben meg tudok csinálni, akkor tömbösítek és egy típusú feladatot végzek, így könnyebb a koncentráció, a fókuszálás.

6. Kiiktatom a zavaró tényezőket – ezt a legnehezebb – kikapcsolni a levelezést, a facebookot, elrakni a telefont. Semmi fontos nem történhet az adott egy-két óra alatt, viszont egy pittyenés is hihetetlenül kizökkent egy gondolatmenetből. Arról nembeszélve, hogy a facebook végtelen hírfolyamát hol állítod le…

7. Nem vonom meg magamtól a pihenő vagy énidőt, amikor mindennél fontosabb vagyok, a pihenésem, a feltöltődésem. Leginkább ilyenkor alkotok, rajzolok vagy festek.

 

Heti tervező minta

Készítettem magamnak egy heti tervezőt, amit üresen ide kattintva a linkre le is tudsz tölteni magadnak .pdf formátumban.

A heti feladataim, hogy néztek ki a héten, itt alább megosztom. Folyamatosan frissítem, javítom és kísérletezek vele. 

Remélem tudtam segíteni neked, ha hasznosnak tartottad, oszd meg vagy írj megjegyzést a hozzászólásokhoz.

A haladás jóleső érzése, hogy ma is tettem egy lépést előre.