Hatékony Fb hirdetés…

Szándékosan írom, hogy hatékony, mert hirdetni bárki tud, nem nagy dolog, a lehetőségeket és hirdetéskezelő varázslóját követve létre lehet hozni FB hirdetéseket, amik engedélyezésre kerülnek és valamilyen eredményt hoznak. De hogy olyan eredményt érjenek el, amire nem költesz egy kisebb vagyont, ahhoz érdemes követni a szakértők tanácsait. Na ez a befektetés az, ami szerintem megéri.

Háromféleképpen lehet hirdetni…

1. Kiszervezed profi cégnek, de megfizeted az árát

2. Magad csinálod a fejed után csak haladjon, ennek is megfizeted az árát

3. Magad csinálod, de előtte megtanulod hogyan kell, méghozzá szakértőktől

Mit tanultam az elmúlt két hétben a hirdetésekről?

Kezdjük a történetet az elején. Elkészült az “Újrakezdő Vállalkozó” weboldala, elkészült a SalesAutopilotban a feliratkozáshoz szükséges lista és feliratkozó űrlap, a “9+1 hiba a mit elkövettem kezdő vállalkozóként” csalianyag és a FB oldal is. A FB oldalon az első 12 db blogot megosztottam és meghívtam néhány ismerőst, hogy kedvelje az oldalt, ne nézzen már olyan bénán ki, hogy még senki nem kedveli. Nyilván nem ők a célcsoport, de indulásnak ők voltak azok, akiket tudtam, hogy ismeretségünkre való tekintettel, biztosan megnyomják a “Kedvelem” gombot.

De mi a következő lépés? Mi a cél?

Az a célom az oldallal, hogy saját márkát építsek, hogy minél többen kedveljék az oldalamat, de leginkább az, hogy feliratkozzanak, hogy listát építsek, amivel akár később el is adhatom az addigra elkészülő tananyagaimat.

Nincs más, hirdetek a FB-on, méghozzá a csali anyagomat, amit ugye az oldalamra való feliratkozásért cserébe azonnal küldök. OK.  Létrehozok egy landing oldalt, ahova egyszerűen kimásolom a főoldalam első bekezdését, ahol röviden le van írva miért jó ha feliratkozol, blablabla. Leszedem az oldalról a menüket, hogy még csak véletlen se kalandozzon el a kedves olvasó, csak egy gomb van rajta, amit meg lehet nyomni, az pedig a feliratkozás. Létrehozok egyből három hirdetést. Kapkodok, gyorsan túl akarok lenni rajta. Megtetszik egy kép, amit újrarajzolok (emlékeztek a 80as években a badum badum kis rajzolt figurára, már nem emlékszem, esténként valamilyen szórakoztató műsor előtt volt és nagyon szerettem) a saját céljaimra alakítom és beállítom a hirdetésbe Budapest+40 km-es körzetet, 30-48 éves vállalkozó nőket, 170.000 potenciális embert és 5 napra adok egy 2.500 Ft-os limitet. Közben megrajzolom a  képet doodly animációval is, és a másik hirdetésbe nem a képet hanem a videót állítom be, itt már csak 2.000 Ft-ot engedélyezek, itt Bp+57 km-re célzok férfiakat nőket, vállalkozói tevékenység+marketing a hívó szavak és 810.000 emberre lövök. (Itt most ne kérdezzétek, miért ezek voltak a beállítások…) Említettem, hogy kapkodok, gondoltam próbáljuk ki a bejegyzés kiemelését is, hiszen régen ez egészen jól működött, hát írok egy bejegyzést, amit kiemelek, ami ugyanúgy hirdetés, csak sokkal több szöveggel, na itt aztán nem figyelek a beállításokra, itt a 18-65+ korosztályt célzom, mindenkit, és a földrajzi hely véletlenül az alapbeállításként megadott USA marad a maga 130 millió emberével. (Ekkora mellénnyel akár az elnökválasztáson is indulhattam volna..) Remek, és erre még biztos ami biztos 1.500 Ft-ot rápakolok.

Nahát ennek nem sok értelme volt – így utólag, mert már okosabb vagyok, de azért megmutatom milyen eredményeket hozott, és ezután mit csináltam!

Láthatjátok, hogy a fent említett beállításokkal, mindössze 7.562 embert értem el, akikből 47, 46 és 7 kattintást generáltam (100), amiből 2-en iratkoztak fel. Ezúton is köszönöm Veronikának és Dórának. Mondjuk a 2%-os konverzió nem lenne rossz, dehát ez az eredmény elszomorító maradjunk annyiban…

Ekkor felugrik a telefonomon egy FB hirdetés, (mert ugye mások is hirdetnek ezerrel), ahol a Molnár Ferenc éppen a Hatékony FB Hirdetésről akar meggyőzni, hogy miért van rá szükségem és miért fogom megvenni. Még valamikor 2015-ben, amikor először vállalkozó lettem, vettem meg tőle a “Lájkból Forintot” c. könyvet, ami nagyon tetszett és egy rendezvényén is részt vettem, így ismertem meg őt és a landing oldala is teljesen meggyőzött, az időzítés pedig a legjobb volt, hát megrendeltem az okatató videócsomagot. Jó pénzért.

Mivel most erre van időm, neki is álltam nyomban a videós leckéknek. Sok mindent ismertem nyilván a FB működéséről, sok ismerős dolog volt, mégis az egész valahogy egységbe került, a stratégiák, a lépésről lépésre útmutatók, a mire kell nagyon figyelni, az így szoktuk, így érdemes mondatok, és ahogy haladtam a tananyaggal kristályosodott ki, hogy mit nem csináltam jól… 

Ezeket a hirdetési hibákat követtem el:

– nem határoztam meg rendesen a célközönséget, elemzőt nem használtam, 

– nem szűkítettem le a célközönséget,

– nem volt jó az üzenet, így nem volt jó a landing oldal sem,

– nincs a weboldalon pixel beállítás.

A célpiac kiválasztása a legfontosabb

Mennyit halljuk, hogy amikor eladunk egy terméket, az első az, hogy meghatározzuk a vevőinket, kinek akarunk eladni, és ebben igen nagy munka van. Piackutatás, hol érhetők utol, milyen vágyaik, félelmeik vannak, stb., de akkor a Fb hirdetésnél ezt miért nem követjük? Ha mindenkire lövünk senkire sem – ez itt fokozottan igaz. Ha nem szűkítem le a célpiacot, és 5 millió emberre célzok, akkor az a kis keretösszeg – vagy nyílvessző, amivel rendelkezek – össze vissza boldog boldogtalant elér, olyanokat is, akik erre egyáltalán nem kíváncsiak. Olyan mintha össze-vissza lövöldöznék vakon. Csak ennek ára van, hirdetési ára. Ebből a pénzből elvégre vehetnék hasznos dolgokat is, minthogy egyből belesöpröm a kukába… Na most bosszant igazán, hogy ezt leírtam. De ha sikerül minél pontosabban becélozni azokat akiket érdekelni fog, akik vevők erre a témára, akkor célzottan szinte csak az ő szemük elé kerül a hirdetés és nagyobb eséllyel kattintanak, mert érdekeltek a témában.

Volt egy érdekes mondat, amit hallottam a tananyagban, hogy egy hirdetési kampányban egyszerre csak 20-50.000 embert érdemes megcélozni. Visszanézve az előbbi számaimat jócskán túlléptem. A hirdetési keretet is nyilván lehetne növelni – minél többet költesz, annál nagyobb eredmények jönnek – de szerintem kicsiben is el lehet kezdeni, főleg hogy így kisebb a tanulópénz, mégis nagyon hasznos készségeket lehet megtanulni.

Nagyon fontos a célpiac megismerésében az is, hogy amint leszűkíted őket egy kisebb csoportra, és figyeled meg a szokásaikat, stb. akkor kezdesz találni valami közös nevezőt, ami mentén meg tud őket szólítani. Erre nagyon jó dolog a célközönség-elemző. Ez a hirdetéskezelőn belül érhető el. Úgyanúgy be tudod állítani a célközönségedet, mint amikor a hirdetést állítod be, DE további igazán hasznos információkat is nyerhetsz róluk. Példaképpen beállítottam a számomra egyébként is érdekes célcsoportot, a 35-55 éves budapesti nők, akiket érdekel a vállalkozás és valamilyen kézműves tevékenység, de leginkább a rajzolás. Tudom, hogy sokan utálnak elemezni, de ezt a házi feladatot azért érdemes elvégezni és folyamatosan próbálgatni és finomítani az elemeket, mert ezzel olyan PLUSZ információhoz juthatsz, aminek a segítségével finomítani tudod az üzenetedet, olyan mintha ezzel csiszolnád a követ, hogy egyre gömbölyűbb legyen, egyre gördülékenyebben guruljon, szinte megállás nélkül jusson el a célcsoportod kapujába.

Nézzük mit látunk és mit keresünk?

Csak egy tipp, amikor a grafikonokat elemzed, olyan információkat keress, hogy ez az infó alapján milyen üzenetet tudnál feléjük küldeni, címezni, amivel még inkább hozzájuk szólsz, milyen érzelmi húrokat tudsz megpendíteni náluk. Pl. ha fáj a fogam, biztosan a fájdalmat azonnal megszünetető szerre szavazok, kerül amibe kerül.

Demográfiai adatok:

Ami itt látható, hogy kicsit többen vannak a  35-44 év közöttiek, és közülük 58% házas, 24% kapcsolatban él. Az én feladatom most az über béna landing oldalam újragyártása és itt pl. azt látom, hogy nyugodtan írhatok arról – hogy egyébként miért iratkozz fel hozzám és kövesd végig, hogyan állok talpra -, hogy 3 gyerekes anyuka vagyok, és mekkora feladat megtalálni a munka magánélet egyensúlyát, hogy megfelelő idő jusson a családra, a páromra, a gyerekekre. 56% főiskola, egyetemi végzettségű, nem kell túl egyszerűen fogalmazni és túlságosan leegyszerűsíteni mindent. A beosztás is érdekes lehet, 20% vállalkozás, 20% értékesítés, 27% menedzsment, 25% adminisztratív – mivel többnyire kezdő vállalkozókra célzok, ezek az adatok szerint jó helyen kopogtatok, a  téma időszerű és érdekes lehet. A 18% művészet pedig lehetővé teszi, hogy  a hobbiról, rajzolásról is belecsempésszek néhány gondolatot a mondandómba.

Oldalkedvelések:

Ez pedig egy olyan érdekes statisztika, ami azt mutatja meg, hogy ennél a célcsoportnál mik a kedvenc kategóriák és melyik oldalakat kedvelik a legjobban, a TOP10 oldalt és kategóriát is érdemes megnézni. Hogyan kommunikálnak rajta, mi kap a legtöbb kedvelést, mire jön a legtöbb komment, kicsit lehet “kémkedni” ezeken az oldalakon és ami működik azt be lehet venni a saját gyakorlatba. Tudom idő, de megéri. Amikor a landing oldalon hasonlatokat, fájó pontokat, félelmeket, a  vágyott eredményeket mutatsz meg, lehet ezekből is ötleteket generálni.

A földrajzi helyet nem említem, hisz itt én Budapestet jelöltem meg, és nem meglepően a budapestiek a budapestiek.

Tevékenység:

 

Megmutatja, hogy a csoport tagjai mennyire hajlandóak oldalt, bejegyzést kedvelni, megosztani, és mennyire fogékonyak a hirdetésre kattintásra. Mivel itt minden átlag fölötti, elég optimisták lehetünk. Asztali gépen kicsit többen használják mint mobilon – de nem tekinthetsz el a mobilra optimalizálástól – és főként androidos telefont használnak a böngészésre.

Szerintem ezt az “elemző játékot” minden esetben érdemes végigjátszani, amikor célcsoportot határozunk meg.

Végére értem az oktatóanyagoknak (ami folyamatosan bővülni fog) és össze is állítottam, min változtatok. Lássuk.

1. Célközönséget szűkítem, elemzem

 Úgy döntöttem, hogy végül a 35-55 év közötti budapesti vállalkozó nőket célzom meg, akiknek van affinitásuk a rajzoláshoz. Ehhez beállítottam ezt a  célcsoportott mentett célcsoportként, így ha legközelebb rájuk célzok, nem kell minden beállítást elölről kezdeni.

 

2. A landing oldalamat újraírom figyelembe véve  a célközönségemet

 Na ez komolyabb falat volt. Próbáltam figyelembe venni az elemzést mit tudok róluk és hogy tudnám még inkább megszólítani őket. Mutatom milyen volt az eredeti landing page (a főoldalról kimásolt blokk) és milyen lett módosítás után. Ha 35-55 közötti budapesti nő vagy, lehet hogy a napokban szembe jön ez a landing oldal. 🙂

 Ilyen volt:

 

 Ilyen lett átalakítás után:

 

 

3. Pixelt állítok be az oldalon és létrehozok külön köszönő oldalt a feliratkozásnál is, és arra is teszek pixelt

 Mire jó és egyáltalán mi az a pixel? Hogy lehet beállítani? Én most jöttem rá mi a lényege a remarketingnek!!!

 Szóval a pixel azt mutatja meg, hogy melyik weboldaladra, aloldalaidra kattintanak a látogatóid. Miért érdemes ezt tudni? Ha pl. van egy feliratkoztató vagy termék landing oldalad, akkor arra a landing oldalra elhelyezel egy pixelt. Ha nem vásárol valaki akkor csak eddig jut el. De ha a landing oldalon kattint a gombra ami vagy feliratkozás vagy vásárlás vagy bármi más, akkor biztosan eljut egy következő, általában köszönő oldalra. Erre az oldalra is teszünk egy pixelt, tehát ezt is tudjuk monitorozni, hogy hányan jutottak el a landing oldalra és hányan a konkrét akcióig, vásárlásig. Ez nem azért érdekes, mert elemzünk és konverziót számolunk a két számból, hanem azért – és figyelj ez itt a legizgibb rész – hogy utána tudunk nyúlni egy újabb hirdetéssel azok után, akik jártak már az oldaladon, de a vásárlásig nem jutottak el. Na ez a remarketing. Ami a jó benne, pedig hogy sokkal olcsóbb, mint egy sima hirdetés az ún. hideg, téged egyáltalán nem ismerő célközönségnek. Be is állítottam gyorsan a pixeleket. Nem túl bonyolult, generál a FB egy kódot, amit a  weboldalad fejlécébe kell beraknod.

 

4. Kicserélem a hirdetési képet

Átgondoltam, hogy a célcsoportomnak milyen hívóképet válasszak, ezért egy kislányos kicsit hatásvadász képet választottam minimális felirattal, ez az ami ennek a  blognak a kiemelt képe.

Az oktatóanyagot két nap alatt hallgattam végig és további 1 napot töltöttem a landing oldal cseréjével.

11:00 óra van, elkészítettem a hirdetést, ahol már a jó célcsoportot állítottam be, 11.04-11.10 között napi 1.000 Ft költéssel. Most már csak várni kell. Miközben írom a blogot, eltelt 3 óra a hirdetés elfogadása óta, és a korábbi 3 hirdetés 6.500 Ft költéseként kapott 100 kattintás helyett, már most van 17 db kattintás (na jó feliratkozás még nincs, de ők már biztosan a remarketing részei lesznek).
Este van, indulok aludni, de még ránézek a statisztikára. Dél óta pörög a hirdetés, és 10 óra alatt 52 kattintásnál tartunk és 3 feliratkozónál, és eddig mindössze 760 Ft-ot költöttem! A végső célt, hogy feliratkozzanak, máris túlszárnyaltam, tized akkorra keretből ötöd annyi idő alatt, persze ez még nem a vége. Nyilván nagyobb költségkeretnél ez még magasabb szám lehetne, de mint mondtam, kicsivel kezdünk…

Frissítés: Másfél nappal a meghirdetést követően, tehát a következő esti statisztika: 97 kattintás, 7 feliratkozó, költés 1.375 Ft. (megemeltem 1.000 forintról 1.500 forintra  a napi limitet) – viccesnek tűnhet másnak, de nekem most minden kiadásra figyelni kell.

Frissítés: Két nappal a meghirdetést követően: 119 kattintás, 9 feliratkozó, költés 1.968 Ft. – A projekt végén majd beszámolok a végső eredményről, de azt már most látom, hogy többet fogok költeni a hirdetésekre, hogy több ember szeme elé kerüljön a cucc, mert igenis működik kicsiben, nagyban pedig még jobban fog. – Most megy ki éppen a hírlevél erről.

Mégis miért félünk belekezdeni, elindítani?

Bevallom, hogy amikor elkészült a koncepció, hogy megcsinálom a blog oldalt, el is készült a dizájn, az első 12 cikket meg is írtam nagyon elégedett voltam, de a  következő lépésnél, hogy hozzak létre FB oldalt és azt kezdjem el promózni, na ott egy kicsit megijedtem és majdnem visszakoztam. Kirakni magamat tarnszparensen, felvállalni hogy ez vagyok én, ez ijesztőnek tűnt. Azt is elmondom, hogy első körben ugye ismerősöknek küldtem el az ajánlás kérést, de nagyon kritikus voltam, és az 1700 ismerősömből kb. 50 embert találtam olyat, akiről azt gondoltam, hogy el merem küldeni neki és lehet hogy lájkolni fogja. Ebből 25-en tényleg meg is tették. Aztán erőt vettem magamon és próbáltam elengedni hogy ki mit gondol rólam, és második körben ugye már majdnem négyszáz embernek küldtem ki, hogy kérem lájkola az oldalamat. És itt jön a meglepetés, hogy nem mindig azok fognak lájkolni akikre te tippelsz, sokszor olyanok is válaszra méltatnak, akikre egyáltalán nem számítasz. Egyébként van egy jól bevált trükköm, amikor félek valamit megcsinálni. Olyankor azt szoktam mondani magamnak, hogy ez csak játék. Nálam ez egy varázsmondat, valahogy lehull az a téves elképzelés, hogy mi múlik ezen. Kb. semmi. Játszunk egyet, nézzük meg. Akkor sincs semmi ha senki nem reagál – akkor tanulunk belőle, nem jó a hirdetés, nem jó a csali, nem jó az üzenet, stb. – és annak meg örülünk, ha érkeznek visszajelzések.

Egyébként amikor az első “nem ismerős” feliratkozó megérkezett az nagyon nagy megerősítés volt, hogy lám, valaki mégis kíváncsi arra amit csinálok, és nem haszontalan dolog hogy megosztom a tapasztalataimat és nem csak magamnak csinálom, hogy kitöltsem az időmet.

Csak az eleje nehéz, az indulás. Mert az eredmények nem egyből jönnek, nagyon lassan indul el a lájkolás, a feliratkozás, minden. De itt fontos, hogy fel ne add, a legelején, itt kell a legtöbb erő, kitartás és hit a folytatáshoz, mert tudom hogy megéri, tudom hogy ezek a staisztikák csak pillanatnyi számok. Olyan mintha most bújnának ki a magokból az első kis szárak, levelek, de most kell még jobban óvni őket, öntözni, táplálni, hogy ki tudjanak bontakozni, hogy azokká fejlődhessenek, amire hivatottak.

Így már majdnem 100-an vagyunk jelenleg. Ha eljutottál idáig az olvasásban és még nem lájkoltad az Újrekezdő Vállalkozó facebook oldalát, kérlek tedd meg.

Mit tudsz ebből hasznosítani?

1. Megtanulható a FB hirdetés, elszántsággal, türelemmel, alázattal, nem kell kiszervezned drága pénzért, te i smeg tudod csinálni HATÉKONYAN

2. Szánj időt a célcsoportod megismerésére, szűkítsd le a csapatodat 20-50.000 főre

3. A landing oldalad, ahova először érkeznek a látogatóid, tükrözze azt, hogy ez nekik szól, érezzék úgy, hogy pont erre vágytak, megérkeztek

4. Használd ki a remarketing erejét, bővitsd a feliratkozóid számát sokkal olcsóbban

Csak akkor lehetsz győztes, ha már minden lehetőséget kimaxoltál a
“vesztes vagyok”, “elbuktam” a “”nekem úgysem sikerül” és a “nem tudom megcsinálni” szinteken.

Újrakezdő "receptek"

Ha tetszett ez a blog, hasonló cipőben jársz és szeretnél a vállalkozás be vagy újraindításával kapcsolatos hasznos információkat kapni, konkrét megvalósítási lépéseket olvasni, gyere iratkozz fel a hírlevelemre és megmutatom, hogy én hogyan csinálom.