Minek nekem logó?
Sokan azt tanítják, hogy nem a logó adja el a terméket, ami igaz is. De mégis, a logó azonosít, olyan mint a személyi igazolványod, fel tudod mutatni hogy ez vagy te. Én imádom a logókat. Tervezni is és megfigyelni őket. Ami elsőre eszembe jut róluk az az egyszerűség.
Ha rákeresel a brand szóra, ma már ezrével találsz idevágó cikkeket, kurzusokat, hogyan építsd fel a saját márkádat, az arculatodat, milyen legyen a logód, milyen színeket, érzéseket használj és egyáltalán milyen legyen az arculatod. Igen, ezt érdemes jó előre átgondolni. Egy logót mondhatnám egy életre tervezel… Gondold csak meg, a logód útját. Rákerül a honlapodra, a plakátjaidra, a hirdetésedre, a névjegykártyádra, pólóra, kitűzőre, mások honlapjára, szájmaszkra és sorolhatnám még hogy hány helyen jelenhet meg. Éppen ezért nem mindegy, hogy mit sugároz, mit tükröz a logód.
Ez persze nem azt jelenti, hogy sokat kell költened rá, de mégis átgondoltan kell megtervezned, egy csomó mindent figyelembe véve.
Amikor valaki ránéz a logódra, akkor nem egy logót lát, hanem egy történetet, érzéseket. Egyfajta hatást váltasz ki az emberekből. Na itt térjünk is át kicsit a színekre, hogy attól függően milyen színeket használsz, milyen érzéseket sugárzol. Az alábbi példát a Webdesignsuliban tanultam és ezzel a forrásmegjelöléssel mutatom itt meg.
Nézz csak meg ismert márkákat – biztosan sokat felismersz – mit sugallnak neked és mik a színek valódi jelentése. Most gondold át, hogy te, a vállalkozásod mit képvisel és mit szeretnél ha mások is meglátnának benned. Ennek megfelelően, ha még nincs logód, válaszd ki a te színeidet. Pár éve én is összeállítottam egy kibővített listát a színekről, még a Felnőtt Színező portál oldalra segítségképp.
A logótervezés egy komoly szakma, vannak szabályai, mégis ha magad tervezed, fontos hogy tisztában legyél az alapokkal, vagy legalábbis tudd, hogy mit várj el a grafikusodtól.
Tervezés lépései, Színek…
Színkeverés, színelmélet – az előbb láttuk a példákat, milyen nagy márkák milyen színeket használnak a logójukban, de itt azért időzzünk még el egy kicsit. A színek hatással vannak a tudatunkra és ahogy már írtam is, egyfajta érzést, érzelmet váltanak ki belőlünk. A színeknek üzenete van:
Sárga
Energiát, melegséget, vitalitást sugall, sokszor használjuk gyerekekkel foglalkozó témákkal kapcsolatosan is.
Narancs
Figyelemfelkeltő szín, szintén az energiára utalhatunk vele. Dinamikus, mozgalmas, vidám. Mindenképpen energizáló és barátságos.
Piros
A tűz kapcsán az erő, a szenvedély jut róla eszünkbe, a szerelem színe illetve a veszélyt is ezzel a színnel jelöljük. Hivalkodó szín, de túlzott használatától óvakodjunk mert zavaró is lehet.
Lila
Élénk és energetizáló szín, a kreativitás köthető hozzá illetve a spiritualitás. Vannak akik a nemesség színének tartják és sokan társítják hozzá a luxust és gazdagságot.
Kék
Üde friss szín, ami megbízhatóságot, komoly tudást és erőt sugároz.
Zöld
A természet színe ami nyugalmat áraszt. Világosabb tónusai magukba foglalják a sárga energiáját, a sötétebbek a természetességre utalnak. Egyensúlyt és nyugalmat sugall.
Szürke
Konzervatívságot és formalitást sugall, semleges szín, a fő színek kiegészítője lehet.
Fekete - fehér
A fekete az elegancia és a titokzatosság színe, a fehér a tisztaságot szombolizálja, ami minden szín mellett jól mutat, amolyan jolly-joker. Tompíthatja két szín közötti kontrasztot.
A színek egy színkört alkotnak, sorba rendezve egymás mellett a szivárvány színeit találod, ahol az elsődleges (piros, sárga, kék) színek mellett látod a másodlagos (narancs, zöld, lila) és harmadlagos színeket is. A színkörön egymással szemben álló színek az ún. komplementer színek, egymás kiegészítő színei de jellemzően erős kontrasztot alkotnak.
Ami itt számunkra fontos, hogy hogyan válasszunk egymás mellé színeket, mit kerüljünk el mindenképp.
Színharmónia – Akkor fognak a színek harmonizálni, ha a választott színek jellemzően egymás mellett helyezkednek el a színkörön. Lehetnek egy azonos szín különböző tónusai.
Kontraszt – legismertebb a fekete-fehér közötti ellentét. Jellemzően a kontrasztos színek a színkörön egymással szemben vannak. Sárga-lila, kék narancs. Fontos tipp, hogy ezeket a színeket ne egymás mellett használjuk, hanem általában fehérrel kombináljuk.
Konfliktus – akkor áll fenn, ha szín ellentéteket válogatunk össze, ez főleg akkor jöhet létre ha a rikító, élénk színek mellé, visszafogott, natúr, púder színeket válogatunk. Ez az, amikor ránézel a palettára és látod, hogy valami nincs rendben, ez kerülendő. Mondhatnám, hogy érezni fogod, mi a jó a szemednek és mi nem.
Van egy olyan gyakorlat, hogy úgy választasz színeket, hogy előveszel egy képet ami tetszik és arról kikeresed a főbb színeket és abból készítesz palettát. Photoshopban egyszerűen ráállsz a képre, megnyomod a pipetta ikont és máris látod az adott szín színkódját. Ezt nemcsak logónál érdemes alkalmazni, hanem például a weboldalad tervezésénél, amikor elképzeled milyen színvilága lesz, milyen háttérszíneket, gombokat és egyáltalán fő színeket alkalmazz.
De ha nagyon nincs hozzá szemed vagy csak inspirációt szeretnél, látogasd meg a https://www.design-seeds.com/ oldalt, ahol sokféle palettát találsz, amiből tudsz választani.
(A példa kép erről az oldalról származik.)
Betűtípus, tipográfia
A logóban használt betűk kiválasztása sem egyszerű feladat. Vékonyat, vastagot, talpast, talpatlant használjunk? Egyáltalán milyen betűket lehet keverni? Mindig az adott témához használjunk oda illő betűtípust. Komolyabb témához használjunk klasszikus, talpas fontot vagy modern talpatlant, gyerekes vagy kézműves témához lehetnek kézírást utánzó betűtípusok. Könnyedebb témáknál pedig lehet légies, karcsú vonalvezetésűt is alkamazni. Keverni is lehet, csak ne legyen túl sok.
Vannak gyönyörű betűtípusok, amiket le lehet szedni a netről is, ezek közül rengeteg létezik magyar ékezettel. Ami nem, ott egyszerűen photoshoppal szerkeszthetünk rá. Nekem ez a kedvencem: www.1001fonts.com.
Logó mint tükör
A logó a céges arculat első számú eleme, a logó képviseli a céget és különbözteti meg másoktól, teszi egyedivé és összekeverhetetlenné a termékedet másokkal. Ezen keresztül képviselsz valami fontosat. Aminek a megtervezése nem feltétlenül csak grafikusi feladat hanem marketing is.
Amit tartalmazhat a logó, az az embléma vagy szimbólum, a név, márkanév és esetleg szlogen.
Többféle logó létezik, tipografált (a betűk különlegessége adják magát a logót – NIVEA, ebay, google), iniciálés (Pinterest, HP), szimbólumos (ez a leggyakoribb) vagy keretes (jellemzően egy keretbe vagy címerbe jelenik meg).
Szabályok, amiket érdemes követni
Egyszerű
A használt geometriai alakzat vagy képi elem ne legyen bonyolult. Kifejező legyen, de ne legyenek rajta árnyékok, bonyolult összetett vonalak, egy vonallal le lehessen rajzolni, de persze a vonalkövetés szép legyen.
Letisztult
Sokszor használjuk ezt a szót, de mit is jelent? Nekem azt, hogy kifejező mégis egyszerű. Ne legyen túlbonyolítva. A logó olyan legyen, hogy minden méretben jól nézzen ki. Van amikor csak kicsiben fér oda valahova, ott is jól kell mutatnia, de nagyobb méretben is elég részletgazdag, éles, jó minőségű legyen.
Színválasztás
Amikor a színeket kiválasztod, gondolj arra, hogy ehhez, vagy ezekhez fog idomulni a többi arculati elem, a névjegykártya, a weboldal, a szórólap, azon is jól kell mutatnia ezeknek a színeknek és persze magának a logónak.
Egy színben is mutasson jól
Azon túl, hogy nincsenek effektek, árnyékok stb., egy színnel megrajzolva is mutasson jól. Sokszor használjuk pl. a logót sötét háttéren csak fehérrel.
Legyen kifejező
A használt szimbolum vagy szín, legyen kifejező, a képi elem is adja át a küldetést, a feladatot, azt az érzést, amit közvetíteni szeretnénk. Nálam a pillangó az újjászületést, az átalakulás képességét szimbolizálja.
Ne gondold túl
Itt is érvényes a “kevesebb néha több” elv, méghozzá, nem kell túlbonyolítani, nem kell mindent belepakolni, nem kell túl cicomázni. Egyszerűen!
Ellenőrizheted egyébként egyszerűen hogy nézne ki a logód, különböző felületeken, ehhez csak egy ún. “mockup“-ba kell beszerkesztened. A mockup egy olyan előre beállított photoshop fájl, ahova csak beilleszted a logódat, és máris látod, hogy néz ki névjegykártyán, bögrén, pólón vagy bármilyen más felületen.
Újrakezdő "receptek"
Ha tetszett ez a blog, hasonló cipőben jársz és szeretnél a vállalkozás be vagy újraindításával kapcsolatos hasznos információkat kapni, konkrét megvalósítási lépéseket olvasni, gyere iratkozz fel a hírlevelemre és megmutatom, hogy én hogyan csinálom.