Tévutak márpedig vannak…

Hányszor fordult már elő veled, hogy felébredtél, hogy kitaláltál egy baromi jó ötletet, aztán mégsem valósítottad meg. Valami mindig közbeszólt. De ez az ötlet továbbra is ott motoszkál benned, igen meg kellene csinálni, van értelme, lenne rá kereslet. De mindig van egy DE. Ami miatt meghiúsul.

Itt jön a kérdés, hogy mégis meddig lehet és kell egy álmot dédelgetni és hol van az a pont amikor el kell engedni. Honnan tudom, hogy egyáltalán el kell engedni, mi van ha csak egy nagy levegő kellene és meg tudnám valósítani?

Engedd meg, hogy elmeséljem itt egy történetemet.

Karácsonyi mintám…

Bizonyára meséltem már, hogy amikor megismertem a rajzmeditációt, teljesen maga alá gyűrt az új lehetőség, csak rajzoltam és rajzoltam. A karácsony közeledtével pedig elkészítettem egy 50×70 cm-es lapra egy egyedi karácsonyi motívumot. Megmutatom, hogy honnan indultunk.

Imádtam az eredményt és arra gondoltam, hogy ezt a mintát fel lehetne használni másra is  ill. el tudnám képzelni vászonképen, bögrén, stb.

Jó jó, de így beszkennelve nem lesz “nyomdai” minőség és mivel kézzel rajzoltam és rengeteg idő ment el vele, tudtam, hogy ezt szükséges digitalizálnom. Így újra rengeteg időbe telt, de Illustratorral megrajzoltam – némi módosítással – az eredeti művet.

Ok, és ekkor jött a további gondolkodás, hogy hol tudom elképzelni? Szerencsére jöttek az ötletek is.

Bögre minta

Vászonkép

]

Hűtőmágnes

Póló

Ahogy a képek is mutatják, a bögre és a vászonkép el is készült. Feltettem őket a webshopomba. Ha megnézzük az eladási adatokat (nulla marketinggel persze), az mondjuk elég siralmas volt. Bögréből legyártattam 30-at, – amire persze egyből mondta a férjem hogy felesleges ennyit-, amiből ötöt adtam el… Hát igen, de viszont a rajzmeditáció tanfolyamokon kisorsoltam egyet-egyet, aminek nagyon örültek a résztvevők, ill. abban az évben karácsonykor a három gyerekem összes tanára, óvónénije ezt a bögrét kapta meg. 🙂 Ugye hogy nem volt hiába? A vászonképből csak néhányat készíttettem, ebből felajánlottam bálokon, és szintén karácsony közeli tanfolyamokon sorsoltam belőlük. Volt egy vevő, aki viszont a vászonkép inverzét rendelte meg tőlem, hogy egymás mellett milyen jól mutatnak majd. 🙂

Nem volt rossz az ötlet…

Azt gondolom, hogy nem volt rossz az ötlet, de nem marketingeztem jól, illetve valljuk be egyáltalán nem marketingeztem. Csak feltettem a webshopomba, a rajzmeditáció FB és a saját oldalamon megosztottam és azt vártam, hogy csak úgy dőlnek majd a megrendelők. Nem hirdettem, nem volt előtte csali és landing oldalam sem, szóval semmiféle tervezés és piackutatás nem előzte meg ezt a történetet. Ma már látom, mennyi lehetőségem lett volna, úgyhogy ez a parti még nincs lejátszva.

Mi lett a pólóval?

A mintás póló ötlete már három éve is nagyon izgatott. Először azzal próbálkoztam, hogy olyan nyomtató céget keresek, aki rányomja a mintámat egy pólóra. De igazából, a legtöbb ilyen szolgáltatás csak keretek között dolgozik, tehát van egy maximális felület, amire rányomja és persze marad jócskán margó. Én azt szerettem volna, ha úgymond faltól falig ér a minta… (ma már van ilyen cég, de egyáltalán nem olcsó). Aztán jött az ötlet, hogy olyan szolgáltatást kellene keresni, aki magára az anyagra nyomtatja rá a mintát és majd abból megvarratom a pólókat… Találtam is ilyen vállalkozót, de elvesztem az anyag leírások és technikák útvesztőjében és mivel nem voltam benne biztos, hogy a mintát milyen méretben, milyen fektetési tervvel kellene ráillesztenem az anyagra, segítségem és túl sok próbálkozási pénzem sem volt, így ez az álom, továbbra is csak álom maradt…

Egészen 2020-ig. Amikoris újraélesztettem a vállalkozásomat és átgondoltam, mit tudok, mit szeretek csinálni, stb. és újra előkerült ez a karácsonyi minta.

Kezdd újra Sam…

Ha három éve nem jól csináltam, azóta rengeteget tanultam, fejlődtem, mi lenne ha most újra nekifutnék?

És nekifutottam. Újra megtaláltam azt a vállalkozást, akit korábban, de most jobban beleástam magam az egyes textil fajtákba és nyomtatási eljárásokba. Számolgattam, hány méter anyagot rendeljek, hogyan szerkesszem meg a kiterítési tervet, tettem rá piros és zöld mintát is, és egy mintadarabot végül megrendeltem…  volt némi bénázás azért a szerkesztésnél, de gondoltam mégis tovább jutottam mint anno.

A fekete színű mintából végül sokkal kevesebbet nyomtattam, így abból egy sokkal kisebb mintadarab készült el, a piros, zöldet eredetileg pedig asztalterítőnek terveztem, de ahhoz meg az anyag nem stimmelt…

… így odaadtam a segítségemnek, nővéremnek, aki mégis kihozott belőle egy szabásmintával 3 felsőt. Számolok. A 3 m anyag bekerülési ára volt szállítással 12.600 Ft, a szabás varrással kb. 4.500 forintra jön ki egy darab. Nem vagyok még elégedett, de biztosan lehet ezt még jobban, még költséghatékonyabban előállítani.

Nem adom fel. Keresem a további lehetőségeket.

Az anyagra nyomtatást a Bloomtex-nél készíttettem, de most találtam épp olyan oldalt is (kenzol.hu), ahol szublimációs technikával teljes méretben rányomtatják a mintát, igaz ez már 7.000 Ft. Nyilván ennyiért nem lehet eladni (vagy igen???) egy pólót, tehát még további ötletelés és keresés van a folyamatban.

Ha most varrónő ismerőseim olvassák ezt a cikket biztosan erősen ingatják a fejüket és biztosan tudnának kapásból megoldásokat adni, kérlek osszátom meg velem hozzászólásban, mit javasolnátok merre induljak tovább? Előre is köszönöm.

Meddig ragaszkodj egy ötlethez?

Összeszedtem néhány kapaszkodót, szerintem meddig érdemes tartanod magadat egy ötlethez, és mikor szükséges elengedned. Ha az alábbiak közül akármelyik vagy több is igaz az öteletedre – amin éppen morfondírozol – akkor mindenképpen tartsd meg:

Z

Piackutatást végeztél és igen, van kereslet a termék vagy szolgáltatás ötletedre

Z

Imádod amit csinálsz, a zsigereidben érzed, hogy sikerül, mégha perpillanat nem is látod hogyan…

Z

Hajlandó vagy időt és energiát tenni a tervezésbe, nem akarsz kapkodni, hanem jól átgondolod a pénzügyi és marketing folyamatodat, felkészülsz az esetleges buktatókra

Amire mindenképp figyelj!

Néhány dolgot érdemes átgondolni, amikor ötletelsz, én az alábbiakat javaslom:

q

Minden ötletet tarts meg, de ne ragaszkodj hozzájuk görcsösen, és legyél nyitott arra, hogy ezeket bármikor átalakítsd.

q

Tedd fel a kérdést, ha lenne pénzed rá, működhetne az ötleted?

q

Vegyél igénybe segítséget. Kérd ki mások véleményét. Sokszor rajta ülsz a problémádon és nem látod jól a saját helyzeted. Mások más, új nézőpontokat adhatnak neked.

q

Rangsorold az ötleteidet, és nézd meg melyik hoz egységnyi befektetéssel nagyobb profitot és kezd azzal. Később előveheted a többi ötletedet is.

q

Mielőtt azt mondanád  a kivitelezésre hogy lehetetlen, gondold végig, hogy ki tudna neked ebben segíteni? Ne te akarj mindent megcsinálni, keress olyan szakembereket, akik szívesen végeznek bizonyos részmunkát.

q

Ha minden egy ötlet ellen szól, tudj NEM-et mondani rá és engedd el.

Újrakezdő "receptek"

Ha tetszett ez a blog, hasonló cipőben jársz és szeretnél a vállalkozás be vagy újraindításával kapcsolatos hasznos információkat kapni, konkrét megvalósítási lépéseket olvasni, gyere iratkozz fel a hírlevelemre és megmutatom, hogy én hogyan csinálom.