De mi az a SEO?

Ha még nem hallottál róla, a SEO a search engine optimisation angol szónak a rövidítése, amit magyarul keresőoptimalizálásnak hívunk. Miért fontos, miért jó neked is, ha erre tudatosan figyelsz, egyáltalán ha még nincs weboldalald, erre előre felkészülsz?

Amikor valaki rákeres egy szóra, egy termékre vagy szolgáltatásra a google-ben, például “SEO tanfolyam“, akkor a találati lista úgy néz ki, hogy felül van néhány fizetett hirdetés, de alatta jönnek sorban az ún. organikus vagy nem fizetett találatok. Olyan sorrendben, ahogy  a Google a tartalom alapján a legrelevánsabbnak tartja. Miért jó hát ebben a rangsorban elöl lenni? Amikor valaki keres valamit, megnézi a találatokat, de ha nem elég alapos, maximum az első néhány találati oldalt pörgeti végig, tovább nem lép, mert nincs ideje és addigra már meg is találta amit keresett. Minél előrébb vagy, annál nagyobb eséllyel lesznek látogatóid, vevőid. Méghozzá ingyen. Ha ebben a találati listában elöl szerepelsz, akkor nem kell drága hirdetésekre költened.

A google mi alapján rangsorol?

A google-nak van egy titkos képlete, kódja, algoritmusa, ami leginkább egy nagyon sok ismeretlenes egyenlethez hasonlítható, ami alapján indexeli az oldalakat és így állítja őket sorba egy-egy adott kereső kulcsszó kapcsán. Ezzel kapcsolatban két rossz hír is van. Az egyik, hogy “pontosan” ezt a képletet senki sem ismeri, a másik, hogy ez a kód folyamatosan változik. Azért jó hír is van. Az indexelés legfőbb alapja a releváns tartalom, tehát ha a weboldalad valóban az adott “keresés”-t támogatja, a blogjaid erről szólnak, kitartóan gyártod a hasznos tartalmakat, betartasz néhány alapszabályt, akkor bizonyos idő múlva egyre előrébb kerülsz a találati listában. Mégpedig ingyen. Ehhez nem kell fizetned, hirdetned. Tulajdonképpen ezért csináljuk.

Hogy lehet-e trükközni? Olyan kulcsszavakkal megtömni az oldalt, ami nem releváns de előkelőbb helyezést eredményez? Lehet, de nem érdemes. Azért nem érdemes, mert ha a google úgy ítéli meg, hogy a beállított kulcsszavad nem releváns a tartalomhoz képes, még büntetést is kaphatsz. Olyan, mint a társasjátékban a kimaradsz egy dobásból rész…

Mit szeret a google?

Mielőtt bármibe belekezdesz a keresőoptimalizálás terén, fontos tudnod, hogy a weboldalad látogatói mit akarnak?

1. Érdekes és egyben hasznos tartalmakat.

2. A látogató mindent akar, mindent is, ráadásul ingyen.

3. Az érdeklődők megoldásokat akarnak a problémájukra, alapvetően nem vásárolni érkeznek az oldaladra.

Gondold át, hogy a weboldalad, jelenleg ezt adja-e a látogatóidnak? Miért fontos ismerni a látogatóidat? Azért mert a google az embereket követi, hogy ők mit csinálnak. Ehhez szükséges igazítanod a saját oldaladat. 

100 helyezést előre

Itt egy személyes példát szeretnék megosztani veletek, méghozzá egy korábbi oldalammal kapcsolatosan. Azt szeretném megmutatni, hogy ha nem is azonnal, de kitartó munkával, átgondoltan, igenis előrébb lehet kerülni a google találati listáján.

Amikor 2015 októberében vállalkozó lettem és weboldalak készítésével kezdtem foglalkozni, nagyon érdekelt a téma, hogy hogy juthatnék előrébb a keresőben. Akkoriban kezdtem a rajzolással komolyabban foglalkozni és az volt a szándékom, hogy én majd felnőtt színezőket fogok készíteni és eladni. Azt már korábban is tudtam, hogy egy egyszerű honlap nem nagyon lesz elég, folyamatosan blogcikkeket szükséges írnom a felnőtt színező témában. Akkor leültem és megterveztem a Felnőtt Színező Portál oldalt. Mivel szerettem színezni én is, átgondoltam, hogy milyen témák jöhetnek szóba és jött a rengeteg ötlet, miről is lehetne írni. Gyűjtőmunkába fogtam és rengeteg cikket olvastam el, jegyzeteltem, FB csoportokba jártam ötletért és végül összeállt az oldal. Kb. 12 cikkel indultam és szép lassan hetente 1-2 új bloggcikket publikáltam. Szó volt az eszközökről, a színekről, toplistákról, milyen színezőket lehet kapni, kik a leghíresebb színezők, megosztottam saját rajzokat és egyébként ez egy remek elfoglaltságnak is tűnt. Rém büszke voltam az oldalamra. Eleinte nem sok látogatója volt a honlapomnak, a találati listán még a 15. oldalon sem jelentem meg (150. hely). De nem adtam fel, csak gyártottam a releváns tartalmakat, amikben természetesen a megfelelő sűrűségben szerepelt a felnőtt színező kulcsszó. Már nem figyeltem minden nap a helyezéseket, azonban pár hónap után újra a Goole Analyticsben volt dolgom és meglepődve tapasztaltam, hogy az oldalam előre került az előkelő 5. helyre!!!

Igen. A rendszer működik! Óriási hitet adott ez a “játék” nekem és ha ugyan kicsit láthatatlan erőfeszítésnek is tűnik sokszor a keresőoptimalizálás, egyfajta szélmalom harcnak, de ez nem így van, csak idő kell, amíg a google észrevesz minket. Igenis érdemes feltűnő ruhában végigmászkálni az utcán, mert egyszer csak felfigyelnek rád. 🙂

Az más kérdés, hogy végül 8 db állatos színezőm készült el, amit marketing tudás hiányában anno alig néhány darabot értékesítettem csak. Az oldalt nem szüntettem meg, hiszen később ez adott helyet rajzmeditáció oktatóként a tanfolyamaimnak.

Jelenleg ez az oldal, a felnottszinezokeszito.hu teljes átalakításra került, a főoldalt lecseréltem, mondhatnám, hogy a felnőtt színezést kihúztam alóla és most kifejezetten csak a rajzmeditációról szól, a tanfolyamokról, a rajzainkról, az élményről, az alkotásról és az énidőről. Mivel már nem a színezésről szól, vissza is csúszott az oldal mint felnőtt színező, de még így is a 11. helyen rangsorol a  google. 🙂

Viszont másik érdekes dolog ezzel kapcsolatosan, hogy a korábbi formában a rajzmeditáció ugye csak aloldalon szerepelt és ha valaki rákeresett arra a kulcsszóra hogy “rajzmeditáció” nem igazán talált meg engem. Első helyen természetesen a rajzmeditacio.hu  szerepelt – Tina oldala, aki meghonosította  rajzmeditációt nálunk -, majd sok más oldal és csak a sokadik lapon bukkant fel az én oldalam. Annak köszönhetően azonban, hogy teljesen átreformáltam a honlapot és készültek újabb blogcikkek figyelembe véve a seo szabályokat, szépen láthatóvá vált az oldalam a google számára. Így ha most beírod a keresőbe, hogy “rajzmeditáció“, akkor az én felnottszinezokeszito.hu oldalam már a 4. a találati listán. (Jelenlegi célom a második helyre feljutni!)

előtte:

Felnőtt Színező Portál

utána:

Rajzmeditáció oldal

Kulcsszó kutatás?

Furcsának hangzik ez a szó, de ahhoz hogy elindulj, tudd hogy milyen cikkeket írj a honlapodra, fontos tisztáznod, hogy milyen “kulcsszavak”-ra szeretnél egyáltalán megjelenni a keresőkben. Mi a célod? Abból kell kiindulnod, hogy aki téged keres, milyen szavakat fog beírni a keresőbe. Kicsit a vevőd fejével kell gondolkodnod. Ez olyan egyszerűnek tűnik, de valójában nem az. Illetve az, ha jól csinálod, és alapos kutatás előzi meg a munkát.

Na jó de hol kutassak? – Teheted fel a kérdést. Az egyik leghasznosabb eszköz a Google Ads kulcsszótervezője. Erről a későbbiekben írok egy külön blogposztot, de addig is néhány alapvető dolog, amire érdemes figyelni:

1. A főoldalon maximum 2-3 db kulcsszó legyen, ha több van, azokat külön aloldalakra tervezd.

2. Olyan kulcsszavakat használj, ami a legjellemzőbb rád, az oldaladra, a termékedre vagy szolgáltatásodra.

3. A túl egyszerű, túl általános kulcsszó nem jó, nyugodtan használhatsz összetett, több szóból álló kifejezéseket is.

4. Olyan kulcsszavakat érdemes használni, amire sokan keresnek (ezt tudod ellenőrizni a kulcsszótervezőben)

5. Nem baj, ha úgy érzed hogy sosem kerülsz előrébb egy kulcsszó tekintetében, akkor is használd és légy türelmes.

6. A kulcsszavak kiválasztásánál figyeld a konkurenciád oldalát is, jegyezd fel ő mit használ.

Webmester eszközök

A Search Console vagy Google Webmesterek egy olyan segítő eszköz, amivel folyamatosan nyomon tudod követni a weboldalad teljesítményét. Helyezések vizsgálata, hibák javítása. Képes a saját weboldalához használt kulcsszavakra is további javaslatot tenni, stb. Lekérdezéseket lehet indítani, szóval ha okosan használod, és kihasználod a benne rejlő lehetőségeket, akkor olyan változtatásokat tudsz eszközölni, amivel előrébb kerülsz a rangsorba, több látogatód lesz és ha több látogatód lesz akkor több vevőd is.

A honlap felkészítése a SEO-ra

Ahhoz, hogy a kiválasztott kulcsszavaid valóban munkába álljanak, egy sor technikai beállítást szükséges eszközölnöd, hogy kvázi egy nyelvet beszéljetek a google-el, tehát értse hogy mit szeretnél. (Title, meta leírás, oldal cím…) Túlságosan nem mennék bele a részletekbe, viszont ajánlom Szilágyi Balázs “Keresőoptimalizálás lépésről lépésre” c. cikkét, amit érdemes elolvasni.

Szövegírás okosan

Fontos tudnod, hogyan írj olyan szöveget, cikket, ami az érdeklődőket vonzza mint egy mágnest. Nem ördöngősség, el lehet érni, de itt is érdemes néhány szabályt betartani, legalábbis fontolóra venni:

1. Határozd meg azt a kulcsszót, amit fel akarsz használni a cikkben

2. Találd ki a címet, ami érdekes, figyelemfelkeltő és tartalmazza a kulcsszót

3. Legyen a cikknek egy bevezetője, ami egyfajta összefoglalás, mi az amit megtudhat a kedves olvasó, ha továbbgörget az oldaladon. Ez kicsit olyan mint a filmeknél az előzetes. Rá kell hogy harapjanak.

4. A cikk tartalmazza a kulcsszót. Hányszor? Erre van egy szabály. Azt szokták javasolni, hogy a kulcsszó sűrűség  2-3% legyen. Mit is jelent ez? Ha van egy 100 szavas cikked, akkor abban maximum 3-szor szerepeljen az adott kulcsszó. 300 szónál ez 6-9. A google minimum a 300 szavas cikket kedvelei, de az optimális az 500-600 szavas cikkek.

5. Ne ijedj meg az írástól, ne mond azt hogy nem tudsz írni, tudsz! Legyen egyedi stílusod, egyedi hangvételed, amibe akár egy kis humor is belefér, amiért szeretnek majd téged olvasni, és később a követőid lesznek.

6. A mondandód legyen érdekes és ne a termékről, szolgáltatásról szóljon, hanem a vásárló problémáját oldja meg, a vágyait elégítse ki. Úgy érezze, hogy ez a cikk pont neki szól. Pont a legjobbkor.

7. Soha ne másolj senkit, a SEO-ban ez alapszabály (egyébként is), ötleteket lehet szerezni, de ne másolj, mert azért büntetés jár.

8. Lehetőség szerint használj saját képet. Ha nincs, akkor pedig mindenképpen jogtiszta képet alkalmazz. Van jó néhány olyan oldal, ahol jogtisztán juthatsz fotókhoz (freepik, unsplash, pexels).

Fontos hogy kezdd el! Nem baj ha nem tökéletes, csak indulj el, tedd meg az első lépéseket. A kevés több mint a semmi.

 

Linképítés

A keresőoptimalizálás egy másik fontos lépése a linképítés. Mit is jelent ez? A google akkor szeret jobban, ha azt látja, hogy a te oldalat mások is szeretik, tehát más weboldalak linkelnek rád. Annyi ember nem tévedhet. Törekedj arra, hogy különféle szakmai oldalakon, gyűjtőoldalakon, nagy látogatottságú oldalakon jelenjen meg a linked. Hogy teheted ezt meg? Regisztrálj a különböző keresőkbe, pl. lap.hu. Keress olyan szakmai oldalakat, ahol megjelenhet egy-egy PR cikked. Keress olyan partnerekett, akikkel linket cseréltek. Te elhelyezed az ő linkjét a te oldaladon, cserébe ő meg a tiédet tünteti fel. A saját aloldalaidat is irányítsd át egyiket a másikra, a főoldaladról elérhetők legyenek az aloldalaid linkjei. A közösségi média oldalakon is jelentesd meg a cikkeidet. Erről a témáról itt olvashatsz bővebben.

Tanulni, tanulni, tanulni

Sokan vannak ma már a piacon, akik a keresőoptimalizálásból élnek, rengeteg tapasztalattal rendelkeznek. Sok oktatóanyag is elérhető már szerencsére, én Szilágyi Balázsnál tanultam, a Honlapra fel.hu oldalon találsz erről a témáról még több információt. Javaslom neked is, hogy tájékozódj, olvass el minél több cikket és értsd meg, hogy miért jó ha legalább csak néhány pontot, de mégis alkalmazol a fentiekből.

A halogatott feladat olyan mint a tüske.
Minél tovább vársz, annál mélyebbre fúródik és ahogy az idő telik, annál nagyobb károkat okoz.

Remélem tudtam segíteni neked, ha hasznosnak tartottad, oszd meg vagy írj megjegyzést a hozzászólásokhoz.

Újrakezdő "receptek"

Ha tetszett ez a blog, hasonló cipőben jársz és szeretnél a vállalkozás be vagy újraindításával kapcsolatos hasznos információkat kapni, konkrét megvalósítási lépéseket olvasni, gyere iratkozz fel a hírlevelemre és megmutatom, hogy én hogyan csinálom.